TURISTIKA – AKO JU ZVLÁDNUŤ S OHĽADOM NA NOHY?

Hory a turistika vedú túto sezónu. Poradíme vám, ako ju zvládnuť na jednotku, aby ju vaše nohy príliš nepocítili.

Objavovať kopce a doliny láka mnoho turistov. Okrem dobre pripraveného a zbaleného ruksaka (so všetkým potrebným) je potrebné venovať dostatočnú pozornosť aj vhodnému oblečeniu, obuvi, pitnému režimu či kondičke. Veď hory lákajú nielen skúsených, ale aj začiatočníkov, ktorí môžu prípravu na turistiku nevedomky podceniť.

Ruku na srdce – ste aj vy vzorným turistom alebo máte v príprave medzery? Beriete do úvahy aj kondíciu svojich nôh a tak aj plánujete svoj výlet?

Nohy v hľadáčiku

Aby vaša túra nebola prvá alebo aj posledná, tak sa netreba preceňovať. Svalová horúčka či vyčerpanie vám zničia akýkoľvek pôžitok z turistiky, preto si trasu vopred dobre naplánujte. Všetkého veľa škodí a hrať sa na hrdinu nikomu neprospeje. Pri plánovaní trasy nezabudnite vziať do úvahy celkovú vzdialenosť, ako aj stúpanie či klesanie v teréne, pretože predstavuje pre dolné končatiny určitú záťaž.

Na čo myslieť a na čo si dať pozor?

  • Pitný režim musí byť. Nespoliehajte sa na horské chaty alebo horské pramene. To, čo si zabalíte, sa počíta. Nezabúdajte, že pri fyzickej námahe potrebujete viac tekutín, čo sa ešte znásobuje v teplom počasí.
  • Myslite na hlad a energiu z jedla. Menšie porcie viackrát za deň sú viac, ako jeden veľký obed niekde na svahu. Vďaka tomu si uchováte hladinu energie a vyhnete sa pocitu hladu či prejedenia sa. Ideálna je kombinácia sacharidov a tukov s bielkovinami, napríklad orechy, sušené mäso, ovocie, proteínové tyčinky alebo sendvič.
  • Opaľovací krém aj repelent veľmi oceníte. Najmä vtedy, ak sa rozhodnete pre krátke nohavice, prípadne nohavice z tenšieho materiálu. Vyššia nadmorská výška znamená aj silnejšie UV žiarenie, spálenie by mohlo negatívne ovplyvniť pokožku, vrátane dolných končatín.
  • Zvoľte ležérne tempo. Nikam sa neponáhľajte. Pri stúpaniach sú dôležité malé kroky. Dlhé, rýchle kroky do skalnatého kopca môžu natiahnuť lýtko či achilovku. Prebádanie terénu nie je na škodu a radšej sa dvakrát uistiť ako raz stúpiť na uvoľnený alebo mokrý kameň (skalu).
  • Palice nie sú hanbou. Práve naopak – v horách sú viac než prospešné. Najmä pri chôdzi z kopca odľahčujú kolená, bedrové kĺby aj členky. Pri chôdzi s nimi zapájate aj hornú časť tela a netŕpnu vám ruky.
  • Z kopca naberáte na rýchlosti. Zostup môže trvať dlhšie ako výstup. To, že idete dole neznamená, že pôjdete ako o preteky. Strata kontroly dole z kopca môže znamenať škaredý pád, po akom určite netúžite.
  • Vhodná obuv je alfou omegou turistiky. Pohodlná, vysoká, protišmyková, priedušná a nepremokavá. Chrániť si treba nohy pred úrazmi aj pred poveternostnými podmienkami. Počasie býva na horách vrtkavé, nikdy neviete, ako sa môže zmeniť. Myslite na to, že práve nohy vás zavedú tam, kam ste si predsavzali, a preto musia byť v absolútnom komforte.
  • Pri záťaži vám tiež pomôžu kompresné ponožky a podkolienky, pretože dbajú o lepšiu cirkuláciu krvi v dolných končatinách. Potrebné je vybrať si vhodný typ (triedu) kompresných ponožiek a podkolienok, aby zohľadňovali vaše aktuálne aktivity.

Doprajte nohám dostatok výživy

Vyhľadávanou dvojkombináciou pre tento účel sú výživové doplnky s obsahom aktívnych látok diosmín a hesperidín, medzi ktoré patria aj MOBIVENAL micro a MOBIVENAL micro Simple, pričom Mobivenal micro je navyše obohatený o 30 mg aescínu v jednej tablete (prírodný výťažok z Pagaštanu konského, ktorý prispieva k normálnej činnosti cievnej sústavy. Dôvodom sú flavonoidy diosmín a hesperidín, ktoré majú antioxidačný účinok, takže môžu napomáhať tlmiť zápal. Aescín môže napomáhať redukovať zápal a opuch.

Chcete vedieť viac? Sledujte nás na stránkach www.mobivenal.sk a www.mojenohy.sk, nájdete nás aj na Facebook stránke Mobivenal.