NA PRETRASE ZDRAVÁ VÝŽIVA

Ruku na srdce – dodávate organizmu primeranú výživu? A viete, ako by mala vyzerať tá zdravá? Platí totiž, že čo telu dodáme, to nám aj vráti a nohy nie sú výnimkou.

Minulý týždeň (16. októbra) sme si pripomenuli Svetový deň zdravej výživy. Keďže výživa je významným faktorom životného štýlu a spolu s fyzickou aktivitou či genetickou dispozíciou sa podieľa na našom výslednom zdravotnom stave, je na mieste sa nad ňou zamyslieť.

Vyváženosť je dôležitá

A to nielen čo sa energetického príjmu a výdaja týka, ale aj množstva prijatých tukov (predovšetkým živočíšnych). Dôležité je takisto sledovať množstvo sacharidov a soli v strave. Slováci ešte stále uprednostňujú konzumáciu bravčového mäsa pred morskou rybou, pričom by to malo byť naopak. A čo najčastejšie zvyknete mať na tanieri vy? Možno je čas na zmenu aj vo vašom jedálničku.

Ako na zdravú výživu?

Všetkého veľa škodí, a preto je dobré vedieť, aké množstvo z akej zložky môžeme prijať. Táto tabuľka vám pomôže zorientovať sa v dennom príjme potravín:

Obilniny, chlieb, ryža, cestoviny 40 %
Ovocie a zelenina 35 %
Mlieko, mliečne výrobky, mäso, hydina, ryby, strukoviny
a orechy
20 %
Tuky, oleje a sladkosti 5 %

Zásady zdravej výživy:

  • optimálny príjem energie, bielkovín, sacharidov a vlákniny, vitamínov aj stopových prvkov
  • zníženie príjmu tukov, soli (NaCl) či alkoholu,
  • správna frekvencia príjmu jedál (ideálne 5x denne)
  • dostatočný príjem tekutín (vody, minerálky a pod.)

Výživa v minulosti a dnes

Dostatočnú konzumáciu ovocia či zeleniny na dennej báze netreba spochybňovať, no je v mrkve či v jablku toľko prospešných látok pre organizmus, ako ich bolo napríklad v roku 1990? Vedecký tím Donalda Davisa z Texaskej univerzity porovnal výživové vlastnosti 43 druhov zeleniny a ovocia z rokov 1950 a 1999. A zistil, že významne pokleslo množstvo bielkovín, vápnika, fosforu, železa, vitamínu B2 a vitamínu C, v rozmedzí od 6 až po 38 % (najviac vitamín B2). Hlavnou príčinou je postup pestovania plodín, keďže cieľom je, aby sa urodili rýchlo, v dobrej veľkosti a bez škodcov.

Nepodceňujte výživu nôh

Keď je už témou zdravá výživa, nezabúdajte aj na tú cielenú, pre vaše nohy. Výživové doplnky s obsahom aktívnych látok diosmín a hesperidín sú prípravky MOBIVENAL micro a MOBIVENAL micro Simple, pričom Mobivenal micro je navyše obohatený o 30 mg escínu v jednej tablete (prírodný výťažok z Pagaštanu konského). Flavonoidy diosmín a hesperidín majú antioxidačný účinok, takže môžu napomáhať tlmiť zápal. Escín môže napomáhať redukovať zápal a opuch.

Chcete vedieť viac? Sledujte nás na stránkach www.mobivenal.sk a www.mojenohy.sk, nájdete nás aj na Facebook stránke Mobivenal.