AKO SPRÁVNE SEDIEŤ V AUTE, ABY VÁS NEBOLELI NOHY?

Možno sa aj vy chystáte na letnú dovolenku autom, no aj mimo nej trávite v štvorkolesovom tátošovi dostatočne veľa času? Potom by ste mali vedieť, ako správne v ňom sedieť, aby vás zbytočne neboleli nohy.

Jazda so správne nastaveným sedadlom robí šoférovanie alebo vozenie sa pohodlnejším a bezpečnejším. Existujú rôzne spôsoby nastavenia sedadiel šoféra aj spolujazdca, napríklad pohyb smerom k volantu (palubnej doske) alebo od nich, zmena sklonu operadla, ako aj pohyb opierky hlavy nahor a nadol. Akonáhle je sedadlo nastavené pre pohodlie a bezpečnosť, uistite sa, že sedíte v ňom správne. Lenže, ako je správne?

Keď sa nohy ozývajú

Je v zásade jedno, či šoférujete auto s manuálnou alebo s automatickou prevodovkou. Pri tej automatickej síce používate menej ľavú nohu, čo je zaiste úľava, ale pri zle nastavenom sedadle vás môže bolieť paradoxne aj táto noha, aj keď ju pri šoférovaní nepoužívate a máte ju „odloženú“ na mieste na to určenom.

Nohy však zvyknú tŕpnuť, zväčšujú svoj objem a v pokojnom režime mimo auta upozornia na seba bolesťou v oblasti členkov alebo bolesťou priehlavku.

Zásady správneho sedenia

  1. Mierne skrčené nohy – dôležité je, aby ste dočiahli na pedále. V prípade spolujazdca je ideálne, aby ste nohy nemali príliš pokrčené, aby boli mierne natiahnuté – samozrejme, ak to priestor v aute dovoľuje. Šofér by mal mať nohy rovnako mierne natiahnuté, nemali by byť v kolenách príliš pokrčené.
  2. Pravidlo dvoch prstov – sadnite si tak, Sedieť tak, aby ste pod kolenom a sedadlom mali medzeru širokú na 2 prsty. Ak tam prsty nezmestíte, posuňte operadlo tak, až kým ich tam budete môcť dať.
  3. Boky na úrovni kolien – zdvíhajte svoje sedadlo dovtedy, kým nebudú vaše boky na rovnakej úrovni ako kolená. Ak vaše vozidlo nemá sedadlo s výškovým ovládaním, sadnite si na vankúš, ktorý vám pomôže udržať vaše boky na úrovni kolien.
  4. 100-stupňový uhol chrbta a nôh – nastavte si operadlo v chrbtovej časti tak, aby ste sedeli približne v 100-stupňovom uhle (pomyselný uhol medzi chrbtom a nohami). Sedenie naklonené pod týmto uhlom zníži tlak na spodnú časť chrbta, takže sa budete cítiť pohodlnejšie.
  5. Ruky v 120-stupňovom uhle na volante – teraz prichádza skúška správnosti. Ak ste si sedadlo nastavili podľa odporúčaní, mali by ste dokázať vystrieť ruku nad volant a položiť ju na neho v zápästí. Počas šoférovania by ste mali mať ruky mierne pokrčené v lakťoch v 120-stupňovom uhle.
  6. Opierka hlavy v strede – pohybujte opierkou hlavy tak, aby zadná časť hlavy bola v jej strede. Ak je vaša hlava nad opierkou hlavy, keď sedíte na sedadle, posuňte opierku hlavy nahor. Ak je zadná časť hlavy odkrytá pod opierkou hlavy, posuňte opierku hlavy nadol. V ideálnom prípade by mala byť horná časť hlavy vyrovnaná s hornou časťou opierky hlavy. Nie je nutné, aby sa o opierku v skutočnosti aj opierala, ale hlavu má zachytiť v prípade nečakanej prekážky a brzdenia.

Prevencia vo výžive nôh

Pridajte sa k Slovákom, ktorí dbajú na dostatočnú a cielenú výživu svojich nôh. Ich kondícia sa totiž môže zhoršovať nielen s pribúdajúcim vekom, ale aj vplyvom dlhého státia, sedenia alebo častého či dlhodobého cestovania. Aktuálnou jednotkou na trhu výživových doplnkov s obsahom účinných látok diosmín a hesperidín sú prípravky MOBIVENAL micro a MOBIVENAL micro Simple, pričom Mobivenal micro je navyše obohatený o 30 mg escínu v jednej tablete (prírodný výťažok z Pagaštanu konského). Flavonoidy diosmín a hesperidín majú antioxidačný účinok, takže pôsobia protizápalovo. Escín má schopnosť redukovať zápal a opuch[1] .

Výživový doplnok MOBIVENAL micro a MOBIVENAL micro Simple je slovenskými užívateľmi rokmi overená kombinácia mikronizovaného (lepšie rozpustného a vstrebateľného) diosmínu a hesperidínu, ktorý je navyše aj cenovo dostupný. Viac informácií o výživových doplnkoch Mobivenal nájdete na stránke www.mobivenal.sk, alebo na Facebook stránke Mobivenal.


[1] Zdroj: Ramelet a kol., Clin. Hemorheol. Microcirc.33, 2005